Etkili Konuşmak İçin

Ben çoğu zaman konuşurken büyülü kelimeler kullandım biraz ve temel mantığa göre düz bir şekilde açıklamak yerine daha çok mecaz kelimeler ve çeşitli kamufilelenmiş kinayelerle ve pek çoğunuza göre sıradışı bir şekilde anlattığımdan ve sizin benim düz bir mantık odağı içerisinde konuştuğumu zannettiğinizden dolayı anlamamış olabilirsiniz.Ama düz bir konuşma asla dikkat çekmez ve dinlenmez.Pek tabi ben bunun için bu şekilde davranmadım,sebebi hem içimdeki o gizemi tatmin etmek,hem de kendimi anlatabilmekti.Düşünsenize,sanki filmlerden fırlamış meşhur sözler gibi konuşmak,felsefe insana hem tatmin edici bir övgü kaynağı hem de sözel ve iletişim odaklı bir çok fayda sağlayabiliyor.Çok az okuyucu ve dinleyici söz konusu metni kısa zamanda sentezleyip,ondan birkaç farklı anlam çıkarıp ve kelimelerin kullanım tarzlarını ve nedenlerini öngörüp bütün bunları birleştirerek metnin en öz anlamını tamamen metinde anlatıldığı şekilde anlayabilir.Şahsen ben bunu asla yapamazdım herhalde.Şimdilerde moda olan ve benim de dilime kısa sürede yerleşmiş olan sözcükler ise eski deyimler,bu deyimlere örnek olarak;Şayet,şahsen,bilhakis,muhtemel,farzımahal,hakikat vb verebiliriz.Bir diğer akım ise azınlık,bu azınlık akımında esas olan sözcükler genellikle pek kullanmadığımız veya eş anlamlarını kullandığımız sözcüklerdir.Tıp ve hukukdaki birçok argümanda bunlara rastlamak mümkündür.Mesela;sözlü demek yerine sözel demek gibi kelimelere sanki bilimsel veya hukuksalmış izlenimini vermek.Günümüz anayasası da dahil olmak üzere birçok hukuksal yazıda zor bir anlatım dili kullanılmıştır ve bunun sebebi kullanılan kavramların yaygın olmayışı gibi sebeplerdir,örnek olarak;''Usulüne göre yürürlüğe konulmuş milletlerarası andlaşmalar kanun hükmündedir. Bunlar hakkında Anayasaya aykırılık iddiası ile Anayasa Mahkemesine başvurulamaz. (Ek cümle: 7.5.2004-5170/7 md.)Usulüne göre yürürlüğe konulmuş temel hak ve özgürlüklere ilişkin milletlerarası andlaşmalarla kanunların aynı konuda farklı hükümler içermesi nedeniyle çıkabilecek uyuşmazlıklarda milletlerarası andlaşma hükümleri esas alınır...''Anayasamızın 90. maddesinden bir kısımdı bu,kullanılan kelimelerin bu kadar zor oluşu bu metini sıkıcılaştırır.Herşeyin bir sınırı vardır,fazla katı bir anlatım metni sıkıcı yaparken hiç  bu tarza uymayan bir metin de bunun kadar sıkıcı vaziyettedir.

0 Yorum:

Yorum Gönder